Începând de anul acesta, angajatorii români au opțiunea de a oferi salariaților care au copii înscriși la creșă sau grădiniță posibilitatea de a deconta cheltuielile cu educația timpurie în limita unui plafon de 1.500 de lei/lună pentru fiecare copil.
Această măsură introdusă conform OUG nr. 115/2023, vine ca sprijin pentru părinți și susține dezvoltarea armonioasă din punct de vedere cognitiv, emoțional și social a copiilor cu vârsta de până la 6 ani.
Trebuie reținut însă faptul că acordarea acestui beneficiu nu reprezintă o obligație pentru angajatori, ci ține mai degrabă de inițierea unei negocieri individuale între companie și salariați.
În cele ce urmează vom prezenta mai pe larg în ce condiții pot beneficia angajații de decontarea cheltuielilor cu educația timpurie, care sunt plafoanele pentru sumele acordate de către angajatori și ce documente justificative sunt necesare.
Citiți în continuare acest articol pentru a accesa lista actualizată a beneficiilor fiscale pe care le puteți oferi angajaților dumneavoastră în 2024.
Ce este educația timpurie?
Conform legislației învățământului preuniversitar, educația timpurie cuprinde două niveluri:
- nivelul antepreşcolar (0-3 ani), unde copiii sunt înscriși la creșe, grădinițe sau centre de zi
- învăţământul preşcolar (3 – 6 ani), care se desfășoară în grădinițe sau școli de stat/ private
Cum se pot acorda facilități fiscale angajați și pentru educația timpurie?
Angajații care au copiii înscriși la o creșă sau grădiniță acreditată de Ministerul Învățământului pot beneficia de decontarea cheltuielilor lunare aferente acestor servicii de către angajator de la 1 ianuarie 2024.
ATENȚIE: Sumele respective se acordă unui singur părinte, la un singur angajator și se încadrează în anumite plafoane lunare potrivit legii.
Care sunt plafoanele pentru acordarea beneficiului de educație timpurie?
Sumele suportate de către angajatori pentru plasarea copiilor salariaților firmei în unități de educație timpurie trebuie să se încadreze în două plafoane conform Codului fiscal:
- Limita lunară de până la 1.500 de lei pentru fiecare copil înscris la creșă/ grădiniță
- Plafonul lunar neimpozabil de 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat de către salariat
Cum se calculează plafonul neimpozabil de 33% pentru beneficiile extrasalariale acordate lunar unui angajat?
Suma corespunzătoare plafonului lunar de 33% se determină în funcție de salariul de bază brut menționat în contractul individual de muncă (CIM) al salariatului.
De exemplu, pentru salariul minim brut pe țară de 3.300 de lei, plafonul impozabil este de 1.089 de lei.
Această limită lunară poate include diverse beneficii cumulate, cum ar fi educația timpurie, tichete de masă, abonament de servicii medicale, vouchere de vacanță și alte facilități fiscale angajați menționate în art. 76, alin (4^1), literele a) – j) din Codul fiscal.
BINE DE ȘTIUT: În cazul firmelor plătitoare de impozit pe profit, cheltuielile cu educația timpurie a copiilor angajaților sunt deductibile la calculul impozitului pe profit în limita a unei cote de 5% aplicată asupra fondului de salarii.
Ce documente justificative trebuie să prezinte salariații?
Salariații care doresc să beneficieze de decontarea cheltuielilor cu educația timpurie (creșă sau grădiniță) vor trebui să prezinte următoarele documente justificative:
- Declarație pe proprie răspundere precum că nu mai beneficiază de astfel de sume de la alt angajator și celălalt părinte nu beneficiază de această facilitate
- Certificatul de naștere al copilului
- Adeverința privind înscrierea copilului la creșă/grădiniță sau contractul încheiat între părinte și unitatea de educație timpurie
- Document doveditor al plății dacă aceasta a fost realizată de către angajat (bon fiscal, chitanță sau extras de cont)
Ce beneficii pot acorda angajatorii români salariaților în 2024?
Acordarea de beneficii extrasalariale contribuie la creșterea atractivității unui loc de muncă și la fidelizarea angajaților.
Aceste facilități reprezintă un avantaj competitiv în fața altor companii care luptă pentru atragerea și reținerea acelorași talente.
Printre beneficiile cele mai căutate de către salariații din România se numără tichetele de masă, voucherele de vacanță, abonamentul lunar de servicii medicale private, programul flexibil de muncă și posibilitatea de a lucra remote.
facilitati fiscale angajați 2024
facilitati fiscale angajați 2024
IMPORTANT: Modificări tratament fiscal cheltuieli cu telemunca
Paragraful privind scutirea de taxe salariale a sumelor de până la 400 de lei menite să acopere cheltuielile cu utilitățile și echipamentul de lucru pentru salariații care desfășoară activități în regim de telemuncă a fost abrogat conform OUG nr. 115/2023.
Aceste sume se pot oferi în continuare de către angajatori telesalariaților conform prevederilor Legii nr. 81/2018, dar vor fi supuse impozitului și contribuțiilor sociale.
Țineți pasul cu schimbările legislative din domeniul muncii cu HR Premium Solutions!
Echipa noastră de specialiști vă stă la dispoziție cu soluții complete de salarizare și administrare personal adaptate specificului activității firmei dumneavoastră.
Profitați de expertiza noastră în domeniul resurselor umane pentru a vă gestiona eficient toate aspectele legate de salarizare și administrarea personalului, creând un mediu de lucru plăcut pentru angajați și evitând eventuale sancțiuni sau amenzi în cazul unui control.
Pentru mai multe informații sau întrebări privind oferta noastră, ne puteți contacta la numărul de telefon 0741 228 697 sau la e-mail contact@salarizarecluj.ro.