Telemunca – ce trebuie să știe angajatorii în 2024
Telemunca sau opțiunea salariaților de a lucra remote a devenit în ultimii ani una dintre cele mai populare practici în noua realitate a muncii.
În perioada 2020-2021, numeroși angajatori din România au folosit telemunca ca primă măsură pentru prevenirea răspândirii coronavirusului, oferindu-le angajaților un mod de lucru mult mai flexibil decât cel disponibil anterior.
Deși din ce în ce mai multe companii au introdus deja politici de revenire la birou și încurajează munca în regim hibrid, telemunca rămâne în continuare unul dintre principalele beneficii căutate de către angajații români.
În acest articol vă vom prezenta prevederile legale pe care un angajator trebuie să le respecte la implementarea telemuncii dar și care sunt obligațiile și drepturile telesalariaților..
Ce este telemunca și care sunt obligațiile angajatorului și ale salariatului?
Conform legii nr.81/2018, modificată ulterior prin OUG 36 /2021, telemunca este definită ca forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor.
Astfel, telesalariatul își poate desfășura munca zilnică din confortul casei sale sau al unui spațiu de coworking prin intermediul unui PC, laptop sau tabletă și al conexiunii la internet.
Activitatea de telemuncă trebuie să fie neapărat menționată în contractul individual de muncă al angajatului — dacă acesta este un angajat care ocupă deja o funcție în cadrul companiei, se va realiza un act adițional la contractul de muncă și va fi înregistrat în Revisal. Nerespectarea acestei dispoziții se pedepsește cu o amendă de 10.000 lei pentru fiecare dintre părți.
Programul de lucru în regim de telemuncă este stabilit de comun acord cu angajatorul, respectându-se prevederile contractului individual de muncă, regulamentului intern şi/sau contractului colectiv de muncă aplicabil.
Contractul individual de muncă al unui telesalariat va conține următoarele elemente suplimentare:
- precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă
- perioada şi/sau zilele în care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator
- programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului şi modalitatea concretă de realizare a controlului
- modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat
- responsabilităţile părţilor convenite în funcţie de locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, inclusiv responsabilităţile din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă în conformitate cu prevederile art. 7 şi 8
- obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul desfăşurării activităţii de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz
- obligaţia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispoziţiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă aplicabil şi/sau regulamentul intern, în materia protecţiei datelor cu caracter personal, precum şi obligaţia telesalariatului de a respecta aceste prevederi
- măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaţilor şi care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat
- condiţiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activităţii în regim de telemuncă
După începerea propriu-zisă a telemuncii, angajatul beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne şi contractele colective de muncă aplicabile salariaţilor al căror loc de muncă se află la sediul sau domiciliul angajatorului.
Totodată, telesalariatul are obligația de a-și desfășura activitatea (conform contractului individual de muncă) respectând toate măsurile de securitate şi sănătate în muncă și de a respecta și asigura confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul desfășurării activității de telemuncă.
În ceea ce privește angajatorul, acesta se obligă să asigure, să instaleze, să verifice şi să întreţină mijloacele aferente tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor şi/sau echipamentele de muncă necesare, exceptând cazul în care părţile convin diferit.
De asemenea, angajatorul are obligația să ofere telesalariatului condițiile unei instruiri adecvate cu privire la normele de securitate şi sănătate în muncă care țin de utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare. Cei care nu respectă această prevedere vor fi amendați cu suma de 2.000 de lei.
Angajatorii au dreptul de a verifica activitatea telesalariatului prin folosirea mijloacelor electronice, conform condițiilor stabilite prin contractul individual de muncă, regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil.
Care sunt beneficiile fiscale pentru telesalariați și cum se acordă?
Începând cu ianuarie 2021, telesalariații pot primi o indemnizație de până la 400 de lei lunar din partea angajatorului pentru acoperirea cheltuielilor de utilități (energie electrică, apă, încălzire, abonament internet, etc.) și pentru achiziția mobilierului/ echipamentului de lucru la locul unde aceștia își desfășoară activitatea, conform legii nr. 296/2020.
Indemnizația de telemuncă se acordă în baza limitelor stabilite în contractul de muncă sau în regulamentul intern, fără a necesita prezentarea documentelor justificative. Suma poate varia de la lună la lună în funcție de numărul de zile lucrate în regim de telemuncă de către angajați.
Cu toate acestea, firmele nu sunt obligate să acorde aceste sume — rămâne la latitudinea angajatorului dacă va implementa acest tip de ajutor la nivel de unitate.
2020 va intra în istorie ca anul ce a transformat telemunca într-unul dintre pilonii noii normalități. Vor reveni angajații la birou după ce vaccinul anti-COVID va fi disponibil pentru toată lumea? Sau vor continua să lucreze de acasă?
Cu toate acestea, firmele nu sunt obligate să acorde aceste sume — rămâne la latitudinea angajatorului dacă va implementa acest tip de beneficiu la nivel de unitate.
NOUTATE: Indemnizația de telemuncă este supusă impozitului și contribuțiilor obligatorii pentru pensie și sănătate de la 1 ianuarie 2024, conform OUG nr. 115/2023. Până anul acesta, sumele până la 400 de lei erau neimpozabile și scutite de la plata contribuțiilor sociale.
Vești bune pentru părinți: Angajații cu copii de până la 11 ani pot lucra în regim de telemuncă 4 zile pe lună
Potrivit Legii nr. 241/2023, angajații care au în grijă copii de până la 11 ani beneficiază de 4 zile pe lună de muncă de acasă sau în regim de telemuncă, cu excepția cazurilor în care natura muncii nu permite desfășurarea activității în afara locului de muncă.
Dacă ambii părinți sau reprezentanți legali ai copiilor sunt salariați, cererea pentru telemuncă trebuie să includă o declarație pe propria răspundere a celuilalt părinte/reprezentant legal, confirmând că acesta nu a solicitat desfășurarea muncii în regim de telemuncă în aceeași perioadă.
Țineți pasul cu ultimele schimbări legislative din domeniul muncii!
Echipa de specialiști HR Premium Solutions vă stă la dispoziție cu soluții personalizate de salarizare și administrare a personalului. care vă vor ajuta să reduceți costurile, să creați un mediu de lucru transparent și să respectați legislația muncii, astfel încât să vă puteți concentra pe obiectivele prinicpale ale companiei.
Pentru mai multe informații privind serviciile noastre, ne puteți contacta la numărul de telefon 0741 228 697 sau la e-mail contact@salarizarecluj.ro.